18 mars 2008

"Gömda" kusligt aktuell


Jag har den senaste veckan lyssnat på "Gömda" av Liza Marklund som är inläst av Lia Boysen. Först vill jag säga att Lia är en fantastisk uppläsare, jag tycker väldigt mycket om hennes röst och tonlägen. Boken är dock kusligt aktuell med tanke på vad som har hänt familjen i Arboga. Jag vet inte exakt bakgrunden med kunskapen som jag har fått av boken "Gömda" gör att jag förstår känslan av att vara hotad och jagad. Det är en helt ny verklighet som har öppnat sig för mig och det är en otäck sådan. Boken och händelserna väcker frågor såsom; Hur kan någon döda sina egna barn? Varför kan inte samhället ge ett bättre skydd åt hotade kvinnor? Hur kommer det sig att en man blir så besatt av en före detta att han hellre dödar henne än låter henne leva med någon annan? Jag har inte svaren på frågorna, men de finns i mitt medvetande och jag undrar om det finns någonting jag kan göra. Kan man åstadkomma någonting politiskt, börja arbeta för kvinnorjouren eller ska man helt enkelt öppna upp sitt hem och försöka hjälpa förföljda kvinnor och barn att gömma sig? Nu ska jag fortsätta att läsa nästa bok om Maria Eriksson; "Asyl" och förhoppningsvis hitta ett sätt som även jag som enskild människa kan göra skillnad. Mina tankar går till modern i Arboga, släkt och vänner som så tragiskt förlorat två små barn. Må barnen vila i frid.

Inga kommentarer: