18 januari 2009

Solstorm - Åsa Larssons första bok


Jag har just läst ut Åsa Larssons debutbok . Boken blev en bästsäljare och hon fick samma år Svenska Deckarakademins pris som årets bästa debutant. Jag vet inte riktigt varför det har dröjt innan jag läste boken; kanske beror det på att författaren inte har tilldragit sig särskilt mycket uppmärksamhet eller också är det för att handlingen utspelar sig i en av de kallaste delarna av Sverige och jag är inte så förtjust i .

Handlingen i boken är ganska förutsägbar, med undantag av en del på slutet. Jag tycker om Åsa Larsson språk, men ingen av karaktärerna ger mig tillräckligt med känslor för att jag ska känna någon iver att läsa de följande böckerna i serien om Rebecka Martinsson.

Lite kort om handlingen; Huvudperson i boken är Rebecka Martinsson som arbetar med skatterätt på advokatbyrån Meijer & Ditzinger i Stockholm. En morgon får hon veta att den religiösa frikyrkoförsamlingen Kraftkällans ledare Viktor Strandgård mördats i Kiruna. Rebecka, som vuxit upp tillsammans med Viktor och hans syster Sanna känner sig mer eller mindre tvingad att fara upp till Kiruna när systern berättar att det var hon som hittade Viktor mördad och att polisen misstänker henne för mordet.

I boken får vi även följa Anna-Maria Mella och hennes kollega Sven-Erik Stålnacke, framför allt Mella är en person som författaren ger karaktär både fysiskt och känslomässigt.

För mig är detta en medelmåttigt bra bok. Jag känner inte alls samma starka längtan efter att få fortsätta följa karaktärerna i Larssons bok som jag gör när det gäller Läckbergs Erica och Patrik eller Marklunds Annika.

Solstorm har även filmatiserats med i huvudrollen. Även kända personer så som , , och medverkar. Jag började titta på filmen men upplevde att det var så stora skillnader mot boken att jag ska avvakta lite med att titta färdigt på den.

1 kommentar:

Nettan sa...

Godkväll...
Du har fått en nominering i min blogg:-)