06 januari 2009

Grammisgala 2009

Imorgon är det dags för . och håller i taktpinnarna och de är ju både ett känt och framgångsrikt programledarpar. När det gäller Grammisgalan så är det ju inte helt enkelt att kora vinnare ett år som 2008; jag tycker att det har varit ett ganska tråkigt musikår, men jag tillåter mig ändå att göra några stalltips.

Årets album borde gå till , men kanska kan sno åt sig titeln när man tittar på helheten.

Årets dans/hip hop/soul går nog till en greatest-hits-stjärna: .

Årets dansband/schlager borde gå till ; trots århundradets tråkigaste video till Hero som nu Viking Line kör i repris. kan vara en svårslagen konkurrent och Lasse Stefanz håller hårt om dansbandsfanatikerna. Men jag hoppas Charlotte vinner; hon har mer än väl förtjänat priset.

Årets grupp känns enkel;

Årets kvinnliga artist borde bli , men även Veronica Maggio är en värdig vinnare.

Årets liveakt tillhör till 100% , om någon annan får priset så blir jag arg.

Årets låt är ju inte alltid ett beröm; jag kommer ihåg när Gyllene tider tog storslam 1996 och Gå & fiska blev årets låt; då var man ju så trött på den att det nästan var outhärdligt att höra den en gång till. Andra låtar som blivit årets låt och som du varit uttjatade; -91 Vem tänder stjärnorna, -92 Himlen runt hörnet, -93 Lilla fågel blå, -98 Big, big world, -99 Du får göra som du vill, -01 Come along, -03 Här kommer alla känslorna, -04 Ingen vill veta vart du köpt din tröja. Med ovanstående resonemang så är det onekligen så att Jennie let me love you är årets låt 2008. Men jag håller på den här som är en av mina favoriter.



Manlig artist blir Kleerup med varning för Timo Räisänen.

Nykomling; Kleerup

Ja, här har ni mina tips, och de är även till stor del önskemål. I morgon kväll vet vi.

Den officiella sidan för Grammisgalan

Inga kommentarer: