07 september 2008

Predikanten - Camilla Läckberg


Det här är den andra boken som jag har läst av Camilla Läckberg och hon har faktiskt gått och blivit min favoritförfattare. Jag älskar hennes språk, västkustbeskrivningarna och hennes persongalleri bestående av både polisstationen i Tanumshede och Ericas familj. Den större delen av handlingen beskriver egentligen Patrik och hans arbete, men Erica känns ändå som huvudperson i Läckbergs böcker. Boken inleds i Kungsklyftan i Fjällbacka som enligt författaren är platsen för "Helvetesgapet" i Astrid Lindgrens berättelse om Ronja Rövardotter. Vid platsen hittar en liten pojke en död kvinna, och polisen finner senare ytterligare skelett.

Boken är oerhört spännande och tankemässigt ramlar jag iväg till både sekter och tidigt 20-tal när jag läser boken. Det finns dock ett inslag i boken om DNA som jag har funderat över sedan jag läste den, och för att inte förstöra för de som inte har läst boken ännu så tänker jag inte avslöja någonting. MEN jag kan väl säga så att eftersom jag själv har varit sjuk i cancer så undrar jag över bokens slut och mitt egna DNA. Kanske borde man be doktorn om att göra ett DNA-test?

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Predikanten av Camilla Läckberg

Du kan också läsa vad andra har skrivit om; , och

Inga kommentarer: