20 april 2008

Engla fortsätter att engagera.

Polisens misstag och hatet mot den vidriga mördaren fortsätter att engagera både nyhetsreportrar och bloggare. Eklunds handlingar och samhällets misslyckande skapar känslor som vårt språk inte har kapacitet att uttrycka. Jag tillhör en av de som vanligtvis inte ser på "Efterlyst" på TV3, men i torsdags såg jag det tillsammans med ett rekordstort antal svenskar. 921 000 tittare följde programmet som till stor del handlade om mordet på den söta och oskyldiga Engla som i närheten av sitt hem i Stjärnsund drabbades av en 42-årige mördare. Aldrig i "Efterlysts" snart 20-åriga historia har så många sett programmet. Och jag hoppas att Englas familj och vänner känner alla vårt stöd.

När ett brutalt, meningslöst barnamord begås så är det lätt att känslorna svämmar över, men för mig personligen så är Anders Eklunds fall ett som gärna får avslutas med dödstraff. Han kommer aldrig kunna vårdas på en öppen kriminalanstalt eftersom hans brott innebär "självsanering" och jag tvivlar på att han kommer att kunna vårdas frisk. Med respekt för alla offers familjer och alla de som vill kunna låta sina barn cykla hem i trygghet så hoppas jag att han aldrig mer får möjlighet att vistas i samhället som en fri man.

Mördaren har förverkats sin rätt i vårt samhälle, men jag vädjar till alla upprörda att inte ge sig på de allmänna försvarare som finns, de ogillar antagligen sin uppgift, men har inte så mycket till val.







Inga kommentarer: