10 juni 2008

Livstid av Liza Marklund


Nu har jag läst ut Liza Marklunds senaste bok livstid. Jag tyckte den var riktigt bra, och precis som Nobles testamente så har Marklund lagt ner stor möda på researchen, och denna gång om polisen. Boken är verkighetsnära och spännande och förutom deckarhistorien så får vi följa Annika Bengtssons vedermöder i vardagen. Annika är visserligen aningen mer priviligerad än de flesta av oss, men hennes tankar, funderingar och handlingar känns så äkta. I den första boken "Sprängaren" så upplevde jag Annika som ganska osympatisk, och det är först i de två senare böckerna som jag känner att jag faktiskt förstår, och tycker om henne.

Boken är klart läsvärd, i klass med Nobels testamente kanske till och med lite bättre eftersom brotten i boken är klassiska svartsjukedraman till skillnad från den första boken som till stor del byggde på historier kring yrkesmördare.

Jag har försökt att gå in på Marklunds hemsida i ett par veckor nu, men den ligger nere och inte heller finns det någon information på Piratförlagets hemsida om vad som har hänt.

Hos Piratförlaget finns dock information om Liza Marklunds nästa roman som heter "En plats i solen" och utkommer den 24 september. I den nya boken kommer vi att åter få träffa flera av karaktärerna från Livstid: polisen Nina Hoffman, Julia Lindholm och hennes son Alexander, den livstidsdömde trippelmördaren Filip Andersson och flera andra. "Den röda vargen, Nobels testamente, Livstid och En plats i solen, är alltså böcker som tidsmässigt följer varandra till skillnad från Marklunds första böcker.

Fler bloggar om

Inga kommentarer: