02 juni 2008

Nobels testamente av Liza Marklund


Jag har nyligen läst ut Liza Marklunds sjätte bok om Annika Bengtsson "Nobels testamente". Det är en direkt fortsättning på boken "Den röda vargen" som jag läste på semester i Boden under sommaren 2004. Den som till stora delar utspelade sig i Luleå och på F21 var lite extra spännande för mig eftersom min sambo varit officer där.

Även "nobels testamente" imponerar. Marklund har gjort en fantastisk research och hon ger oss inblick i KI:s forskningsvärld och en lönnmördares vardag. Berättelsen som Marklund bygger upp är trovärdig och innehållsrik, men det är ändå Bengtssons privatliv som ger boken den största tyngden. gör ingen besviken.

Sommartid är deckartid och förutom Marklund så tänkte jag faktiskt börja läsa böcker av Camilla Läckberg som jag hittills inte har läst en enda bok av. Läckbergs hemsida imponerar dock!

Inga kommentarer: