19 juli 2008

Isprinsessan av Camilla Läckberg


För ett par dagar sedan så läste jag ut Camillas första bok Isprinsessan. Det är ju ett par år sedan hon skrev den, men jag har först nu kommit in i "den svenska deckarsvängen", och detta tack vare ett tips från en arbetskamrat om Stieg Larssons böcker. Tidigare har jag nog förknippat deckare med lite torra kluriga engelska böcker, men Isprinsessan är en modern och spännande.

Karaktärerna i boken, Erica och Patrik med familj och arbetskamrater kan mycket väl vara både grannar och vänner till mig. Personlighetsgalleriet som Läckberg målar upp är verklighetstroget, brett och fyndig, och hon får även in svåra saker som syskonrivalitet, hustrumisshandel och förlorade föräldrar.

Jag är oerhört imponerad av Camillas språk och hennes fantastiska flöde i texterna. Hennes språk är vackert, välformulerat men ändå inte utstuderat. Till skillnad från Liza Marklund så behöver hon inte använda råa, hårda uttryck i sina beskrivningar. Jag tror att ett av skälen till att jag älskar Camillas språk så mycket är att vi är lika gamla, och även om vi har vuxit upp på var sin sida om Götaland så tror jag att vi har fått lära oss ungefär samma sak i skolan. Jag önskar att jag kommer att kunna formulera mig lika träffsäkert i min första bok.

Nu ska jag med spänning fortsätta med Predikanten. Förutom att få följa Erica och Patrik så ser jag fram emot fikarumsintrigerna på polisstationen i Tanumshede.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Isprinsessan av Camilla Läckberg

Inga kommentarer: