10 mars 2010

Stjärnkockarna - Tv3

på TV3 har blivit en absolut favorit! Jag är ju själv inte särskilt intresserad av matlagning, och ogillar de flesta matlagningsprogram. Allra mest avskyr jag "" med Per Morberg och det enda programmet i genren som jag återkommande tittar på är Hell's Kitchen med Gordon Ramsay.


Bilden är tagen av Robert Englund och lånad från Tom Sjöstedts hemsida.



Tillbaka till Stjärnkockarna, det finns fler saker som gör att jag gillar det här programmet:

1. Lagen
2. Formatet
3. Programledaren
4. Juryn

Tv3 har lyckats att fånga en bredd hos lagen, men också spännande personer såsom Ulf Elfving, Peter Swartling, Alexandra Pascalidou och Wille Crafoord.
Programmet sänds måndag-onsdag kl. 20.00, en perfekt tid och men sändning tre dagar i rad så skapas ett starkt engagemang hos mig som tvtittare.
Programledaren Josefin Sundström gör ett riktigt bra jobb, hon är lite lagom (ja, sådär svensk) på alla sätt och vis. Hon ger både juryn och deltagarna stort utrymme, men är också själv tydlig i sin roll.
Juryn är en stor del av behållningen. Det är ju helt omöjligt att inte bli förälskad i Tom Sjöstedt. Vilken kille! Hans engagemang, spontanitet och dialekt är smittsamt glädjefyllt. Melker Andersson gör också ett bra jobb som återhållsam, klok och erfaren juryordförande. Edward Blom är uppenbarligen en livsnjutare och Lisa Förare Winbladh lite lagom gnällig. Detta är helt klart en succé och det blir spännande att se vilket lag som blir först att lämna programmet.

Inga kommentarer: