08 januari 2008

Primärval och caucuses i New Hampshire

Ikväll är det dags för presidentkandidaterna igen och nu är det primärval och caucuses i New Hampshire. Barack Obama har ett försprång på 9% på Hillary Clinton och det känns som om Obama har en mycket god möjlighet att bli demokraternas presidentkandidat. De delstater som han har vunnit så här långt har innevånare som består av mer än 90% vita och man får inte glömma att ursprung har en stor betydelse i USA. Dessutom är han en fantastisk retoriker, jag såg och hörde hans tal efter valsegern i Iowa och han var fantastisk. Han har en tydlig politisk linje, han är rakryggad och han är karismatisk. Hans styrka gör Hillary Clintons svagheter pinsamt uppenbara. Hon har inga argument för sin kandidatur mer än att hon har varit "first-lady" och hon är kvinna, det är vad hon svarar på alla frågor oavsett vad hon frågas om. Tyvärr Hillary, det räcker inte, världens mäktigaste land behöver en president med ett naturligt ledarskap, styrka och visioner. Att vara kvinna och gift med en tidigare president gör inte att man per automatik har styrka och förmåga att leda ett land. Hillary påpekar ofta att hon vill och kan förändra, men säger aldrig hur.

Hos republikanerna så är valet aningen mer spännande. Det är ju ingen hemlighet att min kandidat är Mike Huckabee. Han uppfattas kanske i svenska ögon som väldigt konservativ, men i mina ögon så står han för viktiga frågor såsom etik, moral, eget ansvar, nytänkande värme och styrka. Han är USA:s Fredrik Reinfeldt och förhoppningsvis kan han få uppslutning hos republikanerna på samma sätt som vår statsminister Fredrik fick hos moderaterna. Så som det ser ut just nu i New Hampshire så vinner John McCain delstaten med mer än 14% över Huckabee. Hoppet är inte ute, när vi kommer till sydligare breddgrader så kommer både Huckabee och Giuliani att växa i opionsmätningarna. Mina drömkandidater är fortfarande Huckabee och Obama, och jag är tacksam om vi kan hålla både Clinton och Romney utanför toppstriden i respektive parti eftersom de båda är haussade kandidater från demokraterna och republikanerna och inte tillräckligt förtroendeingivande. Tyvärr så får jag ju inte rösta, men jag har ju rätt att ha en åsikt.

Inga kommentarer: